Ongerustheid en Onbegrip: Hoe illegale drones het werk van professionals hinderen

De afgelopen weken kwamen drones weer volop in het nieuws. Illegale vluchten boven militaire domeinen en zelfs boven Zaventem zorgden ervoor dat het luchtruim tijdelijk werd stilgelegd. Begrijpelijk dus dat de bezorgdheid bij overheden én burgers toeneemt. Helaas raken de gevolgen van dit illegale vliegwerk de hart van ons werk. Voor professionele dronepiloten, zoals wij bij DroneView.be, wordt het daardoor steeds moeilijker om ons werk in alle rust en veiligheid uit te voeren.

Wanneer een professional plots een indringer is

 

Wij voeren dagelijks essentiële inspecties uit van daken, gebouwen en zonnepanelen – met camera’s die tot in het kleinste detail thermische afwijkingen kunnen vaststellen. Alles gebeurt volgens de Europese regelgeving in de open categorie, op lage hoogte en enkel bij gunstige weersomstandigheden.

Toch merken we dat het “werken met een drone” steeds vaker wantrouwen oproept. Enkele dagen geleden kregen we op een appartementsblok te horen dat iemand “de drone uit de lucht zou schieten”. We stonden daar met fluohesje, zichtbaar herkenbare bestelwagen en een thermische inspectiecamera die op 20 meter hoogte zijn werk deed. Geen privacy-inbreuk, geen gevaarlijke manoeuvres – gewoon degelijk werk, zoals een technieker die een lift komt nakijken. En toch wordt er gebeld naar de politie, met onbegrip en dreigementen tot gevolg.

Rustig maar, F-16! Dit is gewoon DroneView.be aan het werk. Geen reden voor opschudding… toch?

Meer begrip begint bij communicatie – de cruciale rol van de opdrachtgever

 

Wij proberen zelf altijd correct te communiceren: we nemen onze registratiepapieren mee, geven de politie (zeker nu, gezien de huidige situaties) vooraf een seintje bij inspecties, en dragen duidelijke signalisatie.

Toch merken we dat het helpt als ook de opdrachtgever de bewoners op voorhand informeert. Vaak inspecteren we appartementen of bedrijfsgebouwen op vraag van installateurs of eigenaars, maar wonen er tientallen mensen die niet weten waarom er plots een drone boven hun tuin hangt. Eén korte melding vooraf vervangt wantrouwen door begrip en voorkomt onnodige onrust.


De regels: strenge bureaucratie… met een zeldzaam lichtpunt

Een ander probleem waarmee we botsen: de aanvraagprocedures. Inspecties moeten vaak last-minute ingepland worden, want zonder zonlicht is thermische beeldvorming waardeloos. Maar als je in de buurt komt van een gecontroleerde zone, zoals VLL1 of VLL0 rond luchthavens , moet je je vlucht 8 tot 15 werkdagen vooraf aanvragen.

Goed nieuws van skeyes

 

Gelukkig kregen we recent de bevestiging van skeyes dat een aanvraag ook voor een hele dag (23u59) mag gelden, en dat je die aanvraag mag dupliceren voor meerdere dagen. Dat opent mogelijkheden om de vlucht correct aan te vragen, zonder je te beperken tot één zonne-uurtje.

Levensreddend werk: onze drones in noodsituaties

 

Vorige week vond in onze buurt een grootschalige zoekactie plaats naar de vermiste Noa Jordens uit Sint-Truiden. Een enorme, gecoördineerde inspanning van de gemeenschap kwam op gang.

Ter info: Zo’n 60 vrijwilligers en 45 speurhonden zochten een oppervlakte van 20 vierkante kilometer uit. Niets dan lof voor deze fantastische, onvermoeibare inzet!

Wij waren bereid om meteen in te springen met onze drone en thermische camera – volledig kosteloos – maar stelden vast dat het zoekgebied zich op de rand van een oranje zone bevond. Wettelijk gezien konden we daar dus niet zomaar aan de slag.

Onze drone met thermische camera kan snel grote gebieden scannen en hittebronnen (personen) detecteren, wat cruciaal is in noodsituaties, zeker in het donker. Dit is van onschatbare waarde wanneer elke minuut telt.

Onze drone ziet in 2 minuten wat 10 mensen op de grond (of 10 speurhonden) onmogelijk in diezelfde tijd kunnen afzoeken.

Maar hier wringt het schoentje dubbel: Niet alleen lag het gebied nabij een gecontroleerde zone, de mogelijkheid om ’s nachts te vliegen – vaak essentieel bij zoekacties – is in de basisregelgeving (Open Categorie) niet toegestaan. Dit roept de vraag op:

Wat zijn de mogelijkheden voor professionele piloten om bij te springen in noodsituaties? Is er een spoedprocedure mogelijk via politie of overheid die zowel de geozone-beperkingen als de restricties op nachtvluchten opheft? Moeten we zo’n opdracht weigeren, zelfs als elke minuut telt? We hebben die vraag gesteld aan de bevoegde instanties en wachten op antwoord. Zodra we duidelijkheid krijgen, updaten we deze blog.

BELANGRIJK: De ongerustheid rond de verdwijning van Noa Jordens is nog steeds groot. Mocht u over informatie beschikken, neem dan contact op met de politie: [Link naar opsporingsbericht].

Iedereen spreekt over ‘controle’, maar wie denkt aan de professionals?

 

Er wordt de laatste tijd fors geïnvesteerd in het detecteren en onderscheppen van illegale drones. Maar voor wie elke dag professioneel en binnen de regels werkt, blijven de middelen en processen achter. Trage aanvraagtermijnen, haperende tools, en een publiek dat dronegebruik vaak verkeerd inschat.

We hopen dat de komst van U-space hierin verbetering zal brengen. Met U-space zullen erkende dienstverleners (USSP’s) de luchtcoördinatie regelen, waardoor vluchten sneller en eenvoudiger goedgekeurd kunnen worden – zónder telkens langs luchtverkeersleiding te passeren.


Onze belofte: inzet op duidelijkheid, veiligheid én vertrouwen

 

Bij DroneView.be werken we met respect voor regels, veiligheid en privacy. We blijven klanten correct informeren, zoeken actief naar oplossingen en staan open voor samenwerking met overheden en burgers.

Maar we vragen ook het omgekeerde: vertrouwen in professionele drone-operators. Niet alle drones zijn speelgoed, en niet elke vlucht is verdacht. Soms is het gewoon iemand die z’n werk doet – met kennis van zaken en ervaring.

Onze missie is de wereld vanuit de lucht inzichtelijker maken – met kennis van zaken en een beroep op uw vertrouwen.

DroneView.be Inspecties met zicht én inzicht.