Zweven we binnenkort met onze eigen éénpersoonsdrone boven de stad?

Stel je voor: je ochtend begint niet meer met eindeloze files en bumperklevers, maar met een elegante verticale opstijging vanuit je tuin. Koffie stevig vast, laptop in de rugzak, zonnebril op… en hop, als een echte luchtreiziger richting kantoor.

Sciencefiction? Niet meer! Dankzij innovatieve bedrijven zoals Ehang is de droom van een persoonlijke luchttaxi ineens heel wat tastbaarder geworden.

Maar voor je de barbecue van je buren overschaduwt bij het opstijgen, laten we even kijken waar we écht staan.

Wat zijn deze passagiersdrones?

De foto’s die je hier ziet tonen prototypes van éénpersoons drones – elegante machines die je kan vergelijken met een uit de kluiten gewassen quadcopter.
En nee, dit zijn geen stuntdrones voor in het park, maar volwaardige elektrische luchtvoertuigen:

  • Vier (of meer) propellers die samenwerken om je netjes de lucht in te krijgen.

  • Volledig elektrisch aangedreven, waardoor je stil en schoon door de lucht zoeft.

  • Volautomatisch of semi-automatisch te vliegen: je hoeft geen pilotenopleiding te volgen om de buren te imponeren.

De meest bekende testkandidaat? De Ehang 184 – een project dat sinds 2016 in ontwikkeling is en sinds 2018 zelfs bemande testvluchten uitvoert.


Ehang 184: geen fabeltje, maar een feit

De Ehang 184, gepresenteerd op CES 2016, zag er toen nog uit als een futuristische grap. Maar intussen zijn er meer dan 1.000 bemande testvluchten uitgevoerd, waaronder bij harde wind, snel stijgende manoeuvres en zelfs tot 300 meter hoogte.

En nee, er was geen piloot aan boord die last-minute nog kon ingrijpen:
de drone vloog volledig autonoom. Vanuit een controlecentrum op de grond kon men, indien nodig, wel ingrijpen (lees: als de drone opeens besloot om een café te zoeken).

Kleine kanttekening: officieel noemen ze het een AAV (Autonomous Aerial Vehicle), omdat een ‘drone’ volgens puristen ‘onbemand’ moet zijn.
Maar goed: als het eruitziet als een drone, vliegt als een drone en je buurman ermee je zwembad bijna raakt… dan noemen wij het gewoon een drone.


Realiteit vs. droom

Kunnen we binnenkort echt opstijgen met zo’n éénpersoonsdrone?

Technisch: Ja.
Regelgevend: Traag.
In de praktijk: Afhankelijk van waar je woont.

In landen zoals de VS ligt de lat nog hoog: vliegtuigen moeten voldoende ‘reservebrandstof’ hebben om noodgevallen aan te kunnen, iets waar een elektrische drone nogal… euh… moeite mee heeft. In Europa is het nóg strenger.

Maar Dubai?
Daar zijn ze al volop bezig met testprojecten voor luchttaxi’s.
Het Duitse Volocopter en Uber werken samen om binnen enkele jaren commerciële diensten op te zetten. Stel je voor: je bestelt straks geen Uber-auto meer, maar een Uber-drone!


En die landingen…?

Natuurlijk, vliegen is één ding. Maar landen is een ander verhaal.

Stel je buurman voor die zijn eerste vlucht maakt in zijn gloednieuwe passagiersdrone.

Vol goede moed… maar nét iets te enthousiast, recht richting jouw zwembad.
Stoelen vliegen, honden blaffen, kinderen schreeuwen – en jij? Jij filmt het hele spektakel natuurlijk voor TikTok.

Tip van de dag: koop alvast een stevige afdekzeil voor je zwembad.


Samengevat

  • Technologie: Klaar om ons op te tillen.

  • Regelgeving: Nog een hobbelig parcours.

  • Praktijk: Binnen enkele jaren realiteit in teststeden.

  • Voor de gemiddelde pendelaar: Tussen 2030 en 2040 realistisch.

  • Zwembaden: Extra risicozone.

Kortom: de toekomst van éénpersoonsdrones komt eraan – snel, elektrisch en waarschijnlijk hilarisch.